*

veikkamattila1 The battleline between good and evil runs through the heart of every man.

Suomessa puhutaan valtavasti pahaa Jehovan todistajista

Olen uskovainen kristitty enkä siis ole Jehovan todistaja ja olen eri mieltä heidän opistaan koskien Jeesuksen jumaluutta, Pyhää Henkeä jne. Lisäksi Jehovan todistajia vastaan on esitetty perusteltua arvostelua liittyen heidän erotettuihin jäseniinsä kohdistuneisiin karttamisrangaistuksiin eli hengelliseen väkivaltaan, verensiirtokieltoonsa tai joihinkin lasten seksuaalisiin hyväksikäyttötapauksiin, joita on tapahtunut ja sitten yritetty peitellä heidän uskonyhteisöissään Suomessa.

Kuitenkin olen havainnut jo lukuisien vuosien ajan, että monet suomalaiset, niin kirkkoon kuulumattomat ateistit, agnostikot kuin evankelisluterilaisen kirkon maallistuneet jäsenet kuin osa uskovaisista puhuvat Jehovan todistajista hyvin kevyin perustein valtavan ilkeämielisesti ja pahantahtoisesti.

Jehovan todistajat nähdään tyhminä, hulluina, sokeina, rasittavina ja epäilyttävinä valehtelijoina. Heidän yhteisöissään miesten katsotaan alistavan naisia, aikuisten käyttävän järjestään lapsia hyväksi ja johtajien huijaavan uskonjäseniensä rahat. Näin ajattelevat kirkkoon kuulumattomat ateistit, agnostikot yllyttävät karttamaan Jehovan todistajia kuin spitaalia tai suhtautumaan heihin kuin ruttotautisiin. Lisäksi Jehovan todistajat ovat joidenkin uskovien sylkikuppeja, joille ei tarvitse sanoa mitään muuta kuin jotakin tylyä ja ilkeätä.

Koska Suomessa Jehovan todistajista puhutaan niin paljon perätöntä ja pahaa, on paikallaan puhua nyt puhua heistä hyvää: Jehovan todistajat eroavat harvoin. He elättävät itsensä ja perheensä ja pääsääntöisesti Jehovan todistajavanhemmat pitävät huolta lapsistaan. Jehovan todistajat eivät juo eivätkä aja humalassa eivätkä käytä päihteitä. He eivät varasta ja harvat heistä pettävät vaimoansa tai aviomiestänsä. He maksavat veronsa kuuliaisesti ja tuskin tuskin koskaan syyllistyvät pahoinpitelyihin tai tekevät henkirikoksia. Lisäksi Jehovan todistajat eivät harrasta irtosuhteita. Lisäksi Jumala on luonut jokaisen Jehovan todistajan omaksi kuvakseen ja Kristus on kuollut ristillä jokaisen heidän puolestaan, mistä syistä jo yksin he ovat arvokkaita.

Sen sijaan monien Jehovan todistajia kauhistelevien ihmisten joukosta löytyy vaimonsa tai miehensä jättäneitä tai pettäneitä, alkoholiongelmaisia, rattijuoppoja, huumeidenkäyttäjiä, veronkiertäjiä, pimeää työtä tehneitä, irtosuhteita harrastavia, maksullista seksiä ostavia, ylinopeudesta, pahoinpitelyistä ja henkirikoksista tuomittuja ja syntymättömiä lapsiansa kohtuunsa murhanneita.

Lukuun ottamatta aiemmin mainittuja perusteltuja syitä arvostella Jehovan todistajia, voidaan heitä sanallisesti kivittämään ryhtyvälle isolle joukolle osoittaa seuraavat sanat: Se, joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven. Niinpä. Siten Suomessa monien Jehovan todistajista pahaa puhuvien olisi korkea aika alkaa nähdä Jehovan todistajat yhtä vajavaisina kuin muutkin ihmiset ja vaihteeksi puhua heistä hyvää tai sitten olla ainakin hiljaa.

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (69 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Kuuluuko pyhä uskontosi tänne plogiksi?

Arto Jääskeläinen

Itse käsitin, että vihamielinen suhtautuminen oli aihe, ei itse uskonnon sisältö.
Et ehkä huomannut, että kirjoittaja ei ole Jehovan todistaja.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#16
Sensuurin toiminnasta päättelen on vihasta kysymys. Juoksevalla numerolla viestejä puuttuu.

Olet Arto siten oikeassa.

Arto Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #20

Muistelen, että kirjoitit jonkun yleistävän solvauksen Jehovan todistajista, jotain rinnastusta lauantaimakkaraan... ?

Oletan, että viestit ovat poistuneet sen takia.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #27

#27
Viesti Lauantaimakkarasta on edelleen olemassa, eikä se ole loukkaava.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Jehovan todistajille on kunniaksi, että he menivät aikanaan Saksassa ja vielä 60-luvun Suomessa mieluummin keskitysleiriin, kuin armeijaan, vakaumuksensa vuoksi.

Häpeäksi on se, että he yrittävät kieltää lapsiltaan verensiirron, vaikka henki menisi.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Jehovan todistajat eivät juo"

Tuo ei pidä paikkaansa. Alkoholi sinänsä ei ole jehovantodistajille kiellettyä. He ovat tässä suhteessa hyvin raamatullisia, toisin kuin esimerkiksi mormonit tai lestadiolaiset. Olen itsekin viettänyt illallista ja saunailtaa jehovantodistajaperheen kutsumana ja kyllä siellä ruokaryypyt otettiin, samoin saunakaljat.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Tarjotaanko luterilaisessa kirkossa vieläkin alaikäisille alkoholia jouluna?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Eikös Päivä Räsänen todennut, että Raamattu voi mennä lain edelle? (Tai jotain sinne päin ...)

Arto Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #19

Päivi Räsänen ei liity mitenkään Jehovan todistajiin.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #22

Vastasinkin luterilaista kirkkoa koskevaan kysymykseen.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä Vastaus kommenttiin #19

Kyllä totesi, valitettavasti jotkut ovat ottaneet sen todesta.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #35

Kyllä ainakin osa uskontokuntaan kuuluvista noudattaa Saarnaajankirjan sanomaa viininsuhteen.

Arto Jääskeläinen

Pekka Roponen,
Jehovan todistajat eivät tiettävästi kuulu luterilaiseen kirkkoon.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Kaksinaismoraali Jehovan todistajat ovat uskonnollinen ryhmä, siis samalla tavalla kun islam.
Sananvapaus sallii Jehovan todistajien halveksunta, muslimien halveksunta on taas kansankiihotusta.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Älä jauha sontaa. Kaikkia uskontoja saa kritisoida ja pitääkin. Satusetiin uskovat ovat hieman hölmöjä, jotkin jopa vaarallisia, valitettavasti.

Käyttäjän OlliNurmi kuva
Olli Nurmi

On eri asia kritisoida islamia kuin syyttää kaikkia muslimeja terroristeiksi ja raiskaajiksi. Tämä on se ero mitä tietyt ihmiset eivät kertakaikkiaan ymmärrä ja sitten valittavat ympäri nettiä, että nyt hiljennetään taas kritiikkiä!

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Mene kotisivuun Uskontojen Uhrien Tuki ja lue miksi Jehovista erotaan harvoin.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

''Tämä lauantaimakkara-höpötys on varmaankin oma tosi huonoksi huumoriksi vedetty möläytys.''

Kuulin sen toiselta, enkä sitä sanonut, joten älä möläyttele.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Kommentoippa Mattila Uskontojen Tuki viittausta onko niin ihanaa olla jehovalainen.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Sensurointi on kiellettyä. Sisäistä tämä: Kommentoijilla on vastuu kirjoituksistaan eikä sinulla. Täällä oli 11 kommenttia ja nyt enää 8.

Jos sama meno jatkuu, ilmoitan ylläpidolle blogisi poistettavaksi.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Jehovissa ei ole mitään moittimista paitsi silloin kun tulevat ohjailemaan jehoviin kuulumattomien elämää sääntöjensä perusteella. Tuota on havaittavissa jopa kunnan- ja valtakunnan politiikassa.

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Jehovalaiset kieltävät verensiirron, mikä vaarantaa heidän lastensa hengen esim. onnettomuustilanteissa. Samoin he kieltävät uskolla parantamisen/ parantumisen.

Heidän mukaansa Jeesus ei syntynyt jouluna, eikä häntä koskaan ristiinnaulittu vaan paaluun. Eroja on paljon esim. luterilaisiin verrattuna, johtuen Raamatun käännöseroista.

Mutta jokainen saa tulla uskossaan autuaaksi.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Asuinsijat ovat ahtaat Jehovien ja Lesdatiolaisten Taivaassa.

Arto Jääskeläinen

Olen joskus itsekin kiinnittänyt huomiota tuohon samaan vihamielisyyteen Jehovan todistajia kohtaan. Ilmiö on aika merkillinen myös oman kokemukseni pohjalta. Olen kohdannut Jehovan todistajia silloin tällöin eri yhteyksissä ja jutellut pidempäänkin monien henkilöiden kanssa. Oma kuvani on, että he ovat hyvin tunnollisia ja kunnollisia kansalaisia. Juuri kuten Veikka Mattilakin yllä kuvasi.

Osa tuosta vihamielisyydestä voi olla poliittista. Saattaa tuntua aluksi oudolta, sillä nimenomaan Jehovan todistajat eivät osallistu politiikkaan vakaumuksellisista syistä ja ovat siksi hyvin poliittisesti neutraaleja. Tuon takia he olisivat erinomaisen sopivia sellaisiin virkoihin, joissa tarvittaisiin puolueisiin sitoutumaton näkemys.

Voidaan ajatella että henkilöt, joihin ei saa poliittista otetta, ovat ärsytys erityisesti heikosti eriäviä mielipiteitä kestäville ideologisille suuntauksille. Tuon tyyppistä "ole-samaa-mieltä-tai-solvaan_dissaan_halvennan-sinut ylimielisesti" -käytösta on nähty niin historiassa kuin nykyisessä vihervasemmistolaisessa ideologiassakin.

Toki uskontovihamielisyyttä esiintyy myös yleisemmässä muodossa eli kohteina ovat muutkin kuin Jehovan todistajat.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

No kyllähän Jehovan todistajien tapa levittää uskontoaan ovelta ovelle ärsyttää ihmisiä, useimmat ihmiset kokevat sen kotirauhan rikkomisena.

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Tapahtuipa taanoin männä vuonna..rapussani asuu ilmeisesti joku jonka luona jehovantodistajat käyvät.Minulla ei ole käsitystä kuka se voisi olla kenestäkään ei ole sellaista tuntua tullut,että oisko.
Kerran tulin jostakin.. edelläni sisälle meni ne pari mummelia jotka olin ennenkin lehdykät kädessään nähnyt kulkevan ja minunkin postiluukustani niitä tiputtelevan.Vein pyörän varastoon ja menin perässä kotiovelleni..ja kappas siellä mummelit,lehdet käsissään pyllyt pystyssä tihrustelevat postiluukustani..toinen pitää luukkua auki ja toinen yrittää nähdä sieltä jotakin...noh väliovi oli toki kiinni,mutta jotain sieltä yritettiin selvittää.Noh pinnanihan siinä tietysti paloi,mutta ei syyttä..yrittivät selittää sitä lehtien jakamisella..pyysin selitystä miksi lehdykän pudottaminen vaatii nenän pistämisen sinne luukun väliin..eihän postinkantajakaan niin tee :))
Eiköhän tällaisessa olla sen kotirauha asian piirissä.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Minä en koe ja olen keskustellut heidän kanssaan, mutta nyt on käynnit valitettavasti loppuneet, en ole heistä sanotut mitään pahaa, vaan olemme keskustelleet Raamatusta.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Eivät kaiketi näinollen vastusta myöskään kohta voimaantulevaa sukupuolineutraalia avioliittolakia.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Tuli aiemmin tunnettua pari jehovaa myyntimiestä. Sen pahempia kaksinkäsin ryyppääjiä ja irstasta naista alistavaa sikailijaa en ole normaaliväestössä havainnut. "Kymmenysten" määrä ratkaisee aseman hier´arkiassa.

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Niin..viinahan ei ole kiellettyä,mutta tupakka on.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Pikemmin nousevat valtakunnansalit pystyyn, kuin muut rakennukset.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Mattila, ilmoitat olevasi sananvapauden puolustaja. Missä on kommentit nrot 3, 6 ja 8. Missä se sananvapaus on. Ilmeisesti tämäkin poistuu.

Käyttäjän OlliNurmi kuva
Olli Nurmi

Todellista ristiriitaa sananvapauden kanssa ei tule siitä, jos joku randomi internethenkilö ei salli tiettyjä kommentteja ylläpitämässään blogikirjoituksessa, vaikka kommenttien poisto perustuisi perustelemattomiin mielenliikkeisiin.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

"syntymättömän lapsensa kohtunsa murhanneita". Synnittömänä heitit sitten kiven?

Arto Jääskeläinen

Missä näet kiven ?
Olisiko kyseessä yleinen asian tilan toteaminen ilman yksilöityä kohdetta ?
Hyvin harkitusta ihmiselämän lopettamisesta käytetään kyllä nimitystä murha.
Ymmärrän kyllä, että tuo ilmaus voi kuulostaa terävältä, mutta oikeudellisessa mielessä silti oikealta (harkittu teko).

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Onko kierukan käyttö mielestäsi murha?

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä Vastaus kommenttiin #33

Kun käyttää kondomia murhaa miljoonia tulevia pikkuihmisiä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #38

Kondomia käytettäessä ei ainakaan murhata mitään.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #38

Ja yksi munasolu jakaantuis miljooniksi.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #33

Ei kai siinä sikiötä tapeta?

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Abortti ei ole Suomen lainsäädännössä murha, vaan sallittu toimenpide lain sallimissa puitteissa.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä Vastaus kommenttiin #34

Joidenkin on tuo vaikee ymmärtää. Kannatan aborttioikeutta, samoin kuin eutanasiaa. Sitä ei voi mitään uskonto määrittää.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Näillä todistajilla taisi olla oppi tahi uskomus, että vuoden 1914 ikäluokan elinaikana se maailmanloppu tulee. Pian on siis jälleen selityksen päivittämisen paikka. Taisi olla 90-luvulla kun noita lehdyköitä viimeksi selasin. Käännöstavaraa Yhdysvalloistahan ne olivat, joten välillä ne taipuvat vähän kankeasti suomalaiseen yhteiskuntaan.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Kritiikin määrään varmaankin vaikuttaa osaltaan julistaminen ja esimerkiksi tuo ovelta ovelle tapahtuva yritys käännyttää ihmisiä. Suurin osa uskonnoista on luopunut tällaisista yrityksistä.

Toisena asiana varmaan on jonkinmoinen tuomitsevuus muita ihmisiä ja uskontoja kohtaan, mikä on nykypäivänä kovin vierasta. Jehovan todistajathan ovat tavallaan kristinuskon fundamentalisteja sanan alkuperäisessä merkityksessä, ei nykyisessä värittyneessä islamiin liittyvässä merkityksessä. Siinähän kyse uskosta alkuperäiseen oppiin: Raamattu on uskon ja opin ylin ohje. Heidän mukaansa Raamattu on kaikilta osin erehtymätön ja ristiriidaton.

Kukin taaplaa tyylillään on minun ajatukseni, heillä on oikeus tähän mielipiteeseen kunhan eivät sitä minulle tuputa. Onkohan muuten olemassa ateisteja, jotka kiertäisivät käännyttämässä väkeä pois uskosta? ;-)

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Suhtaudun tasaisen epäluuloisesti kaikkiin uskovaisiin mukaanlukien uskovaiset puoluejohtajamme Sipilä, Soini ja Essayah. Jehovan todistajat ovat omalaatuinen lahko omine tapoineen, jotka perustuvat pitkälti henkiseen pakottamiseen.

Maailma ilman jumaluskontoja olisi todennäköisesti parempi paikka. Tosin nuokin käytöshäiriöt ovat ihmisen ihan itse keksimiä. Varmaan jotain yhtä häröä tulisi tilalle.

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Jaa-a, uskonnot ovat ihmisen lajityypillistä käyttäytymistä. Olisiko maailma parempi paikka ilman ihmistä? Monen mielestä olisi. Jumala nyt kuitenkin katsoi asiakseen luoda tällaisenkin lajin...

Tai jos emme pidä tästä puhetavasta, tällainen laji nyt vain kehittyi eikä sen lajityypillisissä ominaisuuksissa ole sen kummemmin hyvää tai pahaa.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Tämä menee kyllä kehäpäätelmän puolelle:
"Jaa-a, uskonnot ovat ihmisen lajityypillistä käyttäytymistä. Olisiko maailma parempi paikka ilman ihmistä? Monen mielestä olisi. Jumala nyt kuitenkin katsoi asiakseen luoda tällaisenkin lajin..."

Mukaan muuten lukeutuu myös ateismi lajityypillisenä toimintana, joka ei ole sitä mieltä, että jumala loi tämän lajin. ;-)

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Varmaan sen verran kannattaa mennä tuonne moraalifilosofian puolelle, ettei jokainen luolaihmisen käyttäytymisjäänne ole näin tiiviissä yhteiskunnassa ihan hyväksyttävää. Voisi muuten mennä kaaoksen puolelle.

Uskontojen ja sotien olisi ehkä syytä vähitellen hävitä, mutta tilalle voi toki tulla joitain vielä niitäkin haitallisempia käyttäytymismalleja. Evoluutio ei ole edennyt vielä kovin vauhdikkaasti vaikka tieteen ja tekniikan saralla onkin ollut valtavaa edistystä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #51

Uskonnoilla on toki ollut merkitystä etiikan ja moraalin kehityksessä, mutta aika yhtä mieltä ollaan ymmärtääkseni siitä, että käyttäytymissäännöt ovat kehittyneet myös ilman niitä perustuen siihen, millainen käyttäytyminen yhteisössä koetaan oikeudenmukaiseksi.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Kyllä vihreää puoluetta voi pitää hurmoshenkisenä ja siten uskonnollisena liikkeenä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kyllä vihreissäkin vaikuttaa uskonnollinen yhdistys Armonvihreät. Siihen uskonnollisuus sitten jääkin. Arvopohjainen ympäristönsuojelu ja tieteeseen perustuva politiikka ei millään kriteereillä täytä uskonnon ominaisuuksia.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #53

Jospa tähän nyt puolittain kieli poskella heitän, että kyllä vihreistä varmaan löytyy muutama luonnonuskon kannattaja. Luonnonusko oli Suomessakin vallitseva uskonto ennen kristinuskon tuloa ja siinä on huomattavia yhteneväisyyksiä muiden alkuperäiskansojen kuten intiaanien uskontoihin.

"Luonnonuskonto on luonnonpalvontaan perustuva uskonto.[1] Luonnonuskontojen kannattajat katsovat edustavansa henkilökohtaiseen kokemukseen perustuvia uskontoja ja elämäntapoja. Suurimpana yhteisenä tekijänä eri luonnonuskontojen välillä pidetään kunnioitusta luontoa ja sen kiertokulkua kohtaan. Ihminen nähdään osana tätä kiertokulkua: ihminen ei ole luonnosta erillinen eikä sitä ylempänä tai alempana".

Olette kenties eri mieltä, mutta itse en pidä tämän periaatetta ihmisestä luonnon osana olenkaan huonona. Enemmän vahinkoa on saatu aikaan niillä uskoilla, joissa ihminen on nostettu luomakunnan kruunuksi. Ja luonnonuskoa sitten nimitellään pakanuudeksi...

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #54

Varmaan. Lisäksi joukko muslimeja, budbhalaisia ja muiden maailmanuskontojen tunnustajia. Mikään näistä porukoista ei kuitenkaan ole perustanut sinne omaa yhdistykstään. Nuoriso-, nais- ja tiedeyhdistyksiä sen sijaan löytyy. Tuo armonvihreät on ainoa uskonnollinen vihreä yhdistys jonka itse tiedän.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Yksi hyväpuoli heissä on, he eivät varmasti äänestä vihreitä'.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Uskonnoilla on paha tapa kun eivät kestä kritiikkiä, niin keino on suojautua siitä erilaisilla selitysmekanismeilla, Ehkä helpoin tapa on julistaa vähänkin poikkipuolinen rienaukseksi tai pahan puhumiseksi.

Sen sijaan uskonnon kaapuun puettua rasismia ja vihapuhetta sopii viljellä niin, että ainoastaan pahimmat ylilyönnit tuomitaan julksestikin. Netissä on varmaan satoja saarnasivuja, joissa julistetaan julmia tuomioita ja kärsimyksiä vähänkin epäuskoisille.

Käyttäjän PetriFriari kuva
Petri Friari

Tuttava, historiantutkimuksen ja teologian alan ihminen, kertoi, että aikonaan jehovalaiset soittivat erään piispan ovikelloa. Piispa (jonka nimeä en muista) avasi oven ja totesi, että ”minä olen teidän mielestänne vääräuskoinen, ja te olette minun mielestäni vääräuskoisia, joten eiköhän panna tämä ovi tästä kiinni saman tien”.

Lukion uskonnonopettaja sanoi aikoinaan, että mm. jehovantodistajia ja mormoneja ei opillisten eroavaisuuksien vuoksi lasketa kristillisiksi oppisuunniksi.

Yhtä kaikki, omasta mielestäni on aivan sama, mikä uskonto lasketaan kristilliseksi ja mikä ei. Tärkeintä on se, että kannattaa tasa-arvoista avioliittolakia ja tasa-arvoa muutenkin.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Eivät jehovantodistajat itsekään itseään kristillisiksi lue. Eivät vietä jouluakaan, koska se on heidän mielestään pakanallinen juhla, joka on keinotekoisesti nimitetty Jeesukselle.

Jehovantodistajat eivät myöskään usko, että Jeesuksen aikoihin naulittiin ihmisiä ristille. Kun he piirtävät tilanteesta kuvia, mm. Herätkää -lehteen, niin ristien sijasta niissä on aina paksut paalut.

Jehovalaisessa uskossa ei ole kolmiyhteistä jumalaa, vaan Jeesus on heidän mukaansa nimenomaan (vain) Jumalan poika, ei itse Jumalan ilmentymä.

Jehovalaiset eivät usko taivaaseen pääsyyn kuoleman jälkeen, vaan maanpäälliseen paratiisiin, jonne pääsevät vain harvat ja valitut. Jos heidän oppejaan tulkitsee tiukasti, niin vain 144000 ihmistä pääsee paratiisiin, mutta koska jopa jehovalaisia itseäänkin on paljon enemmän, he ovat muokanneet tuota pykälää siten, että nuo 144000 tulevat olemaan jonkinlaisia ensimmäisiä kunniajäseniä siinä paratiisissa.

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Juuri näin se menee, Juha.

Kyllä siinnä tavan luterilainen joutuu hieman hämmennyksiin.

Itse tiedän näistä hieman, koska tässä meillä kävi joitain kertoja jehovalaiskaksikko ja utelias kun olen, jututin heitä kuistilla mutta en pyytänyt sisään sillä vaimolleni he ovat kuin punainen vaate.

Kun tarpeeksi olin kuullut, lopetin heidän kanssaaan keskustelun ja he lopettivat myös yritykset käydä juttelemassa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #65

Meillä kävi myös yhteen aikaan jehovantodistajia, kun olin lapsi. Isäni keskusteli ja väitteli mielellään heidän kanssaan ja jopa sen verran taitavasti, että viimeisellä kerralla käydessään he lähtivät suorastaan karkuun eikä heitä enää sen koommin näkynyt.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Siinä he ovat oikeassa, ettei ple kolmiyhteistä Jumalaa joista yhtenä on persoonato pyhähenki, eihän Jumalan esikoinenkaan sanonut olevansa Jumala, vaan hänen poikansa.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Suosittelun annoin ihan vain uskonnon vapauden nimissä tälle kirjoitukselle. Uskonnon vapaus ei kuitenkaan nähdäkseni koske Jehovan todistajia. Jehovan todistajat kieltävät jäseniltään asepalveluksen ja kaikki sitä korvaavat palvelumuodot. Asian ollessa näin jokainen valtio voi toimia heidän suhteensa tilanteen vaatimalla tavalla.

Käyttäjän Jari-PekkaPeltoniemi kuva
Jari-Pekka Peltoniemi

Jehovan todistajien oppi siviilipalveluksesta muuttui jo 1990-luvun puolivälin tienoilla. Siviilipalvelus on nyt sallittua Jehovan todistajien keskuudessa. Monissa maissa Jehovan todistajat suorittavat siviilipalveluksen, mutta ei Suomessa, koska heidät on vapautettu, tosin sille vapautukselle ei enää ole perusteita.

Perustelut ja uutiset:

Armeniassa Jehovan todistajat iloitsevat siitä, että heillä on nyt mahdollisuus suorittaa siviilipalvelus
http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_u70.html

Vähän yli 20 vuotta sitten siitä olisi erotettu - nyt sitä kehutaan ja suositellaan
http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_w338.html

Kirgisiassa Jehovan todistajille kelpaa siviilipalvelus
http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_u75.html

Lisää tietoja nettisivuiltani
http://johanneksenpoika.fi/

Käyttäjän Jari-PekkaPeltoniemi kuva
Jari-Pekka Peltoniemi

Monet ovat tietävinään Jehovan todistajista ja Vartiotorniseurasta. Minä olin 31 vuotta Jehovan todistaja, joten "jotain" kyllä tiedän tästä uskonnollisesta yhteisöstä. Olen kirjoittanut "jonkin verran" jehovantodistajuudesta Johanneksenpojan nettisivuille.

Käykääpä lukemassa tätä sivustoa:
http://johanneksenpoika.fi/

Tuolla oleva tieto pitää paikkansa. Jos jokin asia on mielestänne väärin, ilmoittakaa, niin korjaan tiedon:
jp@johanneksenpoika.fi

Jos haluatte tietoja minusta ennen kuin kommentoitte, tässä on:

Seura: Paholaiselle luovutettu:
http://johanneksenpoika.fi/uutiset/arkisto/arkisto...

Turun Sanomat: Musta lammas:
http://johanneksenpoika.fi/uutiset/arkisto/arkisto...

YLE Radio 1: Horisontti:
https://www.youtube.com/watch?v=PUsHwi5le7g&featur...

Tietoa nettisivuilta saa vapaasti jakaa. Toivoisin vain, että lähde mainitaan.

Jos haluatte kysyä jotain jehovantodistajuudesta, yritän vastata, joko tällä palstalla tai sitten sähköpostitse.

Jaakko Savolainen

Olen itse ollut Jehovan todistaja joskus. En yleensä kommentoi toisten kirjoituksia, mutta nyt halusin tehdä poikkeuksen. Voin vakuuttaa, että jos kaikki ihmiset eläisivät kuten Jehovan todistajat, maailma olisi monella tapaa paljon kauniimpi ja turvallisempi koti meille jokaiselle. Jokaista heidän maailmanlaajuisessa veljesseurassa olevaa yksilöä ohjaa lähimmäiseen ja Jumalaan kohdistuva todellinen rakkaus, joka ei ole pelkkiä sanoja vaan sen perustana on sydämmestä lähtevä todellinen aito rakkaus.
Monet asiat joista Media kirjoittaa kissankokoisilla kirjaimilla ovat saaneet alkunsa entisten Jehovan todistajien halusta luoda negatiivinen kuva Jehovan todistajista. Näin he pääsevät purkamaan omaa pahaa oloaan sille organisaatiolle, joka aikoinaan piti heistä hyvää huolta hengellisesti. He oppivat totuuden Jumalasta ja saivat osakseen kaiken sen rakkauden ja turvallisuuden, jonka suojissa hekin aikanaan loistivat kuin taivaan kirkkaat tähdet. Nyt heidän tähtensä ovat sammuneet eikä se hengellinen valo, joka heidän sydämissään joskus loisti kirkkaana enää tuo valoa ja toivoa vaan pimeyttä. Nyt he parjaavat ja osallistuvat median kautta usein valheellisen aineiston julkituomiseen, joista heillä ei lopultakaan ole selvää kokonaisukuvaa tai näkemystä.
Jehovan todistajilla on maailmanlaajuinen koulutusohjelma, joka kasvattaa heitä kypsyyteen ja kasvuun ihmisinä. Opetuksen perustana ovat hengelliset arvot jotka tuovat elämälle todellisen tarkoituksen.

Käyttäjän Jari-PekkaPeltoniemi kuva
Jari-Pekka Peltoniemi

Kirjoituksessasi on melkoinen ristiriita. Hehkutat JT-järjestön erinomaisuutta, mutta et ole enää itse JT. Miksi, jos se kerran on niin ihana järjestö?

Sanoit näin: "Monet asiat joista Media kirjoittaa kissankokoisilla kirjaimilla ovat saaneet alkunsa entisten Jehovan todistajien halusta luoda negatiivinen kuva Jehovan todistajista. Näin he pääsevät purkamaan omaa pahaa oloaan sille organisaatiolle, joka aikoinaan piti heistä hyvää huolta hengellisesti."

Tuo on täyttä puppua. Media on Suomessa pääosin antanut juuri oikean kuvan Jehovan todistajien JÄRJESTÖSTÄ. Sen toimintatavat eivät kestä tarkastelua. Tuskin kukaan tavallisia Jehovan todistaja -yksilöitä haluaa teilata. Kyse on organisaation johtoporrasta koskevasta kritiikistä, mikä on täysin aiheellista.

Itse ainakin kohdistan kritiikkini järjestön johtoon ja perustelen kritiikkini pääosin Vartiotorniseuran omalla materiaalilla. Jehovan todistaja -yksilöt ovat yleensä ihan kivoja tavallisia ihmisiä, mutta he ovat vahvassa mielenhallinnassa, eivätkä osaa enää ajatella omilla aivoilla, koska järjestö on aina paheksunut "riippumatonta ajattelua".

Toimituksen poiminnat